استراتژیهای بازاریابی نوآورانه برای یک اقتصاد دشوار

استراتژی های بازاریابی نوآورانه برای یک اقتصاد دشوار

نوآوری در کسب و کار

نوآوری برای مدت های مدید به عنوان خون زندگی بخش کسب و کار تلقی شده است، به ویژه از جنبه رشد و فرصت های جدید بازار. متأسفانه، کشاکش های اخیر اقتصاد حفظ شتاب نوآوری را که در دهه گذشته از آن برخوردار بوده اند دشوار ساخته است. دلیل کاملاً اقتصادی است : هنگامی که مجبور به کاستن از هزینه ها، تعدیل کارکنان، بستن کارخانه ها و حفظ جایگاه بازار هستید، دشوار است که نوآور باشید. همین مطلب در مورد مصرف کنندگان نیز صدق می کند چون آنها نیز افسار مخارج را بنا به اقتصاد کشیده اند.

برخی از شرکت ها توانسته اند نوآوری و خلاقیت خود را حتی در اقتصادی در حال افول حفظ کنند. آنها این کار را از طریق نگاه به فرصت های جدیدی که با الگوهای متغیر خرج کردن مشتری می آیند انجام می دهند. در اینجا سه مورد با توجه به این نکته ارائه می شوند:

مقاله بازاریابی   كاهش زمان انتظار در فرست ناشنال بانك شيكاگو

وال مارت (Walmart):

هنگامی که مشتریان دلارهای کمتری برای خرج کردن دارند، سعی کنید آن دلارها فراتر بروند. در کسب و کار خواربارفروشی، این به فروش قوی تر برندهای فروشگاهی (بر چسب اختصاصی) ترجمه می شود. بسیاری از برندهای فروشگاهی وال مارت معروف اند : گریت ولیو، سمز چویس، فید گلوری … برای بهره گیری بیشتر از الگوهای متغیر خرید، وال مارت تصمیم گرفت تا به گریت ولیو – پرفروش ترین برند اختصاصی خود – جان تازه ای ببخشد. برای این کار، وال مارت کیفیت تقریباً 750 محصول غذایی را بهبود بخشید، نشان برند را بروزرسانی کرد و بسته بندی جدیدی را مورد استفاده قرار داد. تحلیل گران صنعت انتظار دارند که بنا به توجه مشتریان به برچسب های اختصاصی به عنوان راهی برای پس انداز، دیگر خرده فروشان نیز استراتژی مشابهی را برگزینند.

پراکتر اند گمبل (P&G) :

یکی از نتایج رکود اقتصادی این بوده که مشتریان از خرید خودروهای جدید چشم پوشی می کنند و در عوض شروع به مراقبت بهتر از خودروهای تحت مالکیت خود می کنند. پی اند جی تصمیم گرفت از طریق راه اندازی زنجیره ای از کارواش های فرانشیزی تحت برند میستر کلین خود در سراسر کشور، از این روند بهره برداری کند. برای آغاز، پی اند جی کارنت – یک زنجیره کوچک کارواش – را به تملک خود درآورد. سپس، از قیمت های پایین املاک برای یافتن ماکن های مناسب و از بیکاری رو به افزایش برای یافتن کارکنان با استعداد استفاده کرد. از آنجا که صنعت کارواش فاقد برند ملی مسلط بر بازار است، پی اند جی امیدوار است که واحدهای میستر کلین آن سهم خوبی از صنعت 35 میلیارد دلاری را به دست آورند. گام بعدی برای پیی اند جی : مغازه های خشکشویی تاید (Tide).

مقاله بازاریابی   آيكيا فلسفه ى خود را در بازارهاى جهانى اقامه كرده است

هولو (Hulu) :

هنگامی که مشتریان پول کمتری برای خرج کردن در سردرگمی دارند، تمایل دارند بیشتر در خانه سرگرم شوند. Hulu.com در جایگاه کاملاً مناسبی برای بهره گیری از این روند قرار دارد. هولو، سرمایه گذاری مشترکی بین ان بی سی و نیوز کورپوریشن، خدمات نمایش آنلاین ویدئو با پشتیبانی جذب و نمایش تبلیغات تبلیغات است که برنامه های پربیننده تلویزیونی را از طریق اینترنت بجای تلویزیون ارائه می کند. این روند بویژه در میان سنین 18 تا 44 سال بسیار شایع است، آماری مورد توجه آگهی دهندگان. کاربران هولو به طور متوسط 256 دقیقه در ماه را صرف تماشای ویدئوها می کنند – همه ویدئوها دربرگیرنده آگهی هایی از شرکت های عمده مانند بست بای، بنک آو امریکا و نیسان هستند. در فقط دو سال، هولو به رتبه چهارم وب سایت های ویدئو رسیده است و 200 میلیون دلار درآمد ایجاد می کند. این شرکت انتظار می رود که با گسترش مقیاس و مخاطبان بیشتر ظرف چند سال یه سودآوری دست یابد.

مقاله بازاریابی   اشتباه در استراتژی قیمت گذاری : شرکت هواپیمایی امریکن

این سه نوآوری چه چیزی را به ما می آموزند ؟

نخست، شرکت ها در رکود اقتصادی نیز می توانند کماکان نوآور باشند. کلید آن انجام پژوهش برای پیگیری ترجیحات و مخارج در حال تغییر مشتریان است. دوم، پژوهش به تنهایی کافی نیست. نوآوری خوب باید در زمان صحیح به بازار رسانده شود. سوم، برای خلاق بودن، شرکت ها باید از ناحیه آرامش خود خارج شوند. پی اند جی مثال عالی است. چه کسی می توانست فکر کند که یک شرکت کالاهای بسته بندی شده می تواند تبدیل به یک ارائه کننده خدمات شود؟

5/5 (1 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *