تعریف-تیم

تعريف تيم

تعریف تیم

تيم به تعداد كمى از افراد داراى مهارتهاى مكمل گفته مى شود كه مقصد واحدى دارند ، به اهداف عملكردى مشترك متعهدند ، رهيافت واحدى نسبت به مسائل دارند و نسبت به رهيافت خود همگى پاسخگو هستند.

در تعريف ديگرى تيم به مجموعه اى از افراد رسماً تعيين شده گفته مى شود. كه براى انجام موفقيت آميز كار در راستاى تحقق رسالت سازمان به يكديگر وابسته اند. تعريف دوم به تعريف گروه شبيه تر است. با در نظر گرفتن چرخه ى حيات شكل گيرى گروههاى كارى مى توان گفت :

تيم گروه كارى اى است كه به مرحله ى اجرايى خود رسيده است.

بسيارى از گروههاى كارى به دليل تعارض بر سر قدرت و اختيار و روابط متقابل شخصى ناپايدار ، هرگز كيفيت لازم را براى اطلاق تيم واقعى پيدا نمى كنند. برخى تيم را اين گونه از گروه متمايز ساخته اند :

” جوهره ى تيم تعهد مشترك است ، بدون تعهد ، گروه به عنوان مجموعه اى از افراد عمل مى كند. در حالى كه با تعهد به صورت يك واحد قدرتمند عملكرد جمعى در مى آيد . “

منظور از ” تعداد كمى از افراد ” در تعريف تيم تعداد ٢ تا ٢٥ نفر است . هر چند كه تيمهاى اثربخش نوعاً كمتر از ده نفر بوده ، متداول ترين اندازه براى تيم كارى ٨ نفر است. در تعريف ديگر ، تيم عبارت است از گروه كارى نسبتاً پايدارى كه اعضاى آن هدفهاى مشترك داشته ، به هم وابسته اند. و به عنوان يك واحد كارى در برابر كل سازمان پاسخگوست.

مقاله بازاریابی   تيم داراى عملكرد عالى

در همه ى اين تعاريف چند مفهوم مشترك به چشم مى خورد : مقصد و هدفهاى مشترك ، پاسخگويى فردى و جمعى ، به هم وابستگى و تعهد كه هم نيروزايى نيز بايد به آن افزوده شود.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *