بازاریابی در برابر برندسازی

بازاریابی در برابر برندسازی

بازاریابی در برابر برندسازی

گاهی اوقات در ذهن علاقه مندان به بازاریابی و برندسازی چالشی به نام بازاریابی در برابر برندسازی شکل می گیرد. آنها می پرسند که تفاوت بین بازاریابی و برندسازی چیست ؟ سوال این است که چرا اکثر مردم و سازمانها از این اصطلاحات به طور متناوب استفاده می کنند. بر خلاف پزشکی ، وکالت یا امور مالی ، افراد از یک زبان حرفه ای مشترک استفاده نمی کنند. هنگامی که یک پزشک بیماری التهاب کلیه را در بیمار خود تشخیص می دهد پزشکان دیگر نیز کاملاً می دانند که منظور چه بیماری است. این اتفاق در سایر حوزه ها مثل وکالت و اقتصاد نیز رخ می دهد.

برندچیست ؟

اما شما از 20 بازاریاب سوال کنید برند چیست ؟ قطعا 20 پاسخ متفاوت دریافت می کنید. برای بعضی ها برندسازی به معنای ایجاد لوگو می باشد.

مقاله بازاریابی   افزایش کارآیی رقابتی با نشان گذاری

 

دیگران برندسازی را به توسعه تبلیغات یا روابط عمومی نسبت می دهند. اما حرفه ای ها و فارغ التحصیلان بازاریابی تعریف مشترک ارائه می دهند. برای درک بهتر این موضوع یعنی بازاریابی در برابر برندسازی به تعاریف زیر دقت کنید :

برند چیست ؟

برند وعده ای است که شما به بازار هدف خود می دهید. برندهای قوی دارایی های ارزشمندی هستند، چرا که زمانی که وعده داده شده به مشتری محقق می گردد پاسخی احساسی ایجاد می گردد.

بازاریابی در برابر برند سازی

برندهای قوی قادر به ایجاد ترجیحات مخصوص به خود هستند و جریان درآمدی هر کسب و کاری را تعیین می کنند. هویت برند با نام و تجلی بصری به وقوع می پیوندد، چرا که به مشتری اجازه می دهد وعده های داده شده را بدینوسیله شناسایی کند.

مقاله بازاریابی   مفهوم برندسازی

استراتژی برند چیست ؟

اینکه یک برند از چه طریقی و با چه شیوه هایی نیاز بازار را برآورده می کند و چگونه بین محصولات مختلف سازمان ارتباط ایجاد می نماید از طریق استراتژی برند امکان پذیر است.

بازاریابی چیست ؟

در مورد یافتن بازار و رشد بازار برای برند که منجر به فروش و سودآوری و یا حتی ضرر می گردد ، بازاریابی به میان می آید. بازاریابی علاوه بر این وظایف، مسئول حفظ برند نیز می باشد.

راهبرد بازاریابی چیست ؟

استراتژی بازاریابی هدایت کننده کسب و کار به سمت اهدافش است. استراتژی بازاریابی شامل تقسیم بندی بازارها ، انتخاب مخاطبان هدف ، قیمت گذاری ، بسته بندی و توزیع ، اجرای کمپین های خلاقانه و هر آن چیزی که منجر به رشد کسب و کار در حوزه بازار می گردد.

نایک مثالی حرفه ای از بازاریابی و برندسازی

یک برند قوی مانند نایک (Nike) را در نظر بگیرید. وعده برند نایک الهام بخشی و نوآوری برای ورزشکاران جهان است. نایک می گوید : اگر شما دارای اندام هستید ، پس حتما ورزشکارید. این وعده برند نایک خواستاری تحقق نگرشی متنوع و خلاقانه است. استفاده نوآورانه نایک از ورزشکاران معروف و کانالهای دیجیتالی ، رسانه های اجتماعی ، موبایل و شیوه های خرده فروشی همان بازاریابی است. استراتژی بازاریابی نایک به شدت تحت تاثیر وعده های تجاری قرار گرفته است. تبلیغات و ارتباطاتی که هیچکدام از برندهای دیگر بازار قادر به استفاده از آن نیستند.

بازاریابی و برندسازی

استراتژی بازاریابی ، برند و برندسازی زیر مجموعه ای از علم بازاریابی هستند. برندسازی به عنوان ایجاد ، برقراری ارتباط و ارائه یک وعده است. برندسازی یک تعهد بلند مدت است. اما بازاریابی به عنوان یافتن و برقرار نمودن ارتباط با مخاطب / مخاطبان هدف برای انتقال این وعده ، تعریف می گردد.ماهیت بازاریابی ، برنامه ریزی با اهداف کوتاه مدت است، که حرفه ای ها بدان تاکتیک اطلاق می کنند. در بازاریابی آنچه به عنوان شیوه ها و برنامه ریزی های بلند مدت بیان می گردد، همان استراتژی است. در حالی که تعریف بازاریابی و برندسازی کاملاً متفاوت است اما بایستی به این نکته توجه داشت که هیچکدام بدون دیگری قادر به تحقق اهداف کسب و کار نخواهند بود.

تهیه و تنظیم : تیم مشاوره بازاریابی Marketing Iran Talent

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *