تاریخچه تقابل کوکاکولا و پپسی کولا

تاریخچه تقابل کوکاکولا و پپسی کولا
تاریخچه تقابل کوکاکولا و پپسی کولا

تاریخچه تقابل کوکاکولا و پپسی کولا : بیش از یک قرن، جنگ کوکاکولا سناریویی از استراتژی های مختلف بوده که برای کارشناسان بازاریابی مورد توجه بوده است. پپسی برندی است که دوبار دچار ورشکستگی شده و تلاش زیادی برای حفظ جایگاه خود نموده است؛ برخی تصمیمات مهم مانند توسعه سهم بازار در صنعت غذا و اتحاد با Frito Lay از جمله اقدامات این رقیب اصلی کوکاکولا بوده است.هر دو برند، تصویر ذهنی متفاوتی ایجاد نموده که در دنیا شناخته شده اند.

تاریخچه تقابل کوکاکولا و پپسی کولا

تاریخچه تقابل کوکاکولا و پپسی کولا

پپسی کولا بین سال های 1910 و 1930، دو بار ورشکستگی ار تجربه نمود امّا باز هم خود را در این رقابت نگه داشت در حالی که کُک (Coke) سهم بازار خود را حفظ نمود و افق های روشنی در برابر خود ایجاد کرد.

تاریخچه تقابل کوکاکولا و پپسی کولا

تاریخچه تقابل کوکاکولا و پپسی کولا

هر دو برند سرمایه گذاری در رسانه ها را گسترش دادند و تلاش کردند ارتباط بیشتری با مصرف کنندگان خود از طریق همدلی ملی ایجاد شده پس از جنگ جهانی دوم برقرار نمایند. کُک سهم خود را با ارائه Minute Maid و Sprite توسعه داد، در صورتیکه پپسی به جای فعالیت بیشتر در این مبارزه به نوعی بدنام تر شد.

تاریخچه تقابل کوکاکولا و پپسی کولا

پپسی و کُک به بازار نوشیدنی های رژیمی حمله کردند. پپسی Mountain Dew را خرید و با Frito Lay  ادغام شد؛ به وجود آمدن شرکتی متمایز، کسب قدرت بیشتر و شروع فعالیت در بازارهای جدیدی مانند اروپای شرقی و ژاپن از دستاوردهای این اتفاق بود.

یکی از کمپین هایی که تأثیر به سزایی داشته، چالش پپسی در سال 1975 بود، که در آن دو لیوان بدون مشخصه تجاری به افراد داده می شد و از آنها خواسته می شد که پس از چشیدن بگویند کدام یک را انتخاب می کنند. در پایان نشان داده می شد که اکثر افراد پپسی را ترجیح می دهند.

مقاله بازاریابی   مبارزات تبلیغاتی iPod و تأثیر آن بر طرفداران موسیقی

این نمایش تأثیر مثبتی بر سهم بازار پپسی گذاشت و کُک را تحت تأثیر قرار داد.

تاریخچه تقابل کوکاکولا و پپسی کولا

تبلیغات کوکاکولا در سال 1970 تقویت شد، و تصویر ذهنی لحظات مطبوع، مفرح و سرگرم کننده از برند خود ارائه نمود. بعد از این، هر دو برند کمپین های متعددی را اجرا نمودند. در بسیار از مواقع پپسی در تبلیغات تجاری خود به کوکاکولا حمله نمود و متقابلاً نیز کوکاکولا به آن پاسخ داد که باعث شد جنگ بین دو کولا بیشتر جلب توجه نماید. معمولاً تبلیغات این دو برند در این تقابل ها بوسیله افراد مشهور تقویت شد.

از سال 90، داستان این دو برند حول بازارها و برندهای جدید شکل گرفت، در بیشتر مواقع از طریق ادغام و تقویت مفاهیم مختلف ارائه شد : پپسی کولا به عنوان یک “نسل جدید” و کوکاکولا به عنوان “زندگی مثبت”.

تهیه و تنظیم : تیم برندشناسی Marketing Iran Talent

شرکت کوکاکولا در سال 1981 مدیر عامل جدیدی به نام رُبرتو گویزُت (Roberto Goizuet) به خدمت گرفت، کُک رژیمی را توسعه داد و بلافاصله نتیجه گرفت. با این حال در سال 1985، این مدیر عامل تصمیم گرفت مزه و طعم جدیدی به کُک دهد که آنرا کُک جدید (New Coke) نامید. با اینکه در آزمون مزه بسیار موفق بود امّا در واقعیت دچار شکست شد و شرکت را مجبور کرد مجدداً به دستور اصلی خود با عنوان کوکاکولای کلاسیک بازگردد.

مقاله بازاریابی   استراتژی بازاریابی ساب وی
5/5 (3 نظر)