مبارزات تبلیغاتی iPod و تاثیر آن بر طرفداران موسیقی

مبارزات تبلیغاتی iPod و تأثیر آن بر طرفداران موسیقی

مبارزات تبلیغاتی iPod

اپل و مبارزات تبلیغاتی iPod

در سال 2005 شرکت اَپل (Apple) و مؤسسه ی تبلیغاتی TBWA برای طراحی و اجرای مبارزه ی تبلیغاتی «iPod Silhouettes» جایزه EFFIE را دریافت کردند. این جایزه همه ساله در انجمن بازاریابی آمریکا به موفق ترین و تأثیرگذارترین مبارزات تبلیغاتی ارائه می شود.

مبارزات تبلیغاتی iPod و تأثیر آن بر طرفداران موسیقی 

مبارزات تبلیغاتی iPod  : اَپل در سال 2001 فروش iPod (دستگاه های پخش موسیقی) را آغاز کرد. این دستگاه جدید به سرعت مورد توجه چهره های سرشناس قرار گرفت. امّا بسیاری از مردم تا مدت ها احساس می کردند این دستگاه از ساختاری پیچیده برخوردار است. و تنها برای طرفداران فنآوری جدید جذابیت دارد و برای مردم عادی و پر مشغله مناسب نیست. اَپل و مؤسسه تبلیغاتی TBWA هدف خود را چنین تعریف کردند : «ایجاد مبارزه ای تبلیغاتی با هدف نزدیکی بیشتر میان iPod و طرفداران موسیقی و متقاعد ساختن آن ها به این موضوع که این محصول از فنآوری پیچیده ای برخوردار نیست و می تواند تجربه ی جدید لذت از موسیقی را برای آن ها نیز بیافریند.»

مقاله بازاریابی   بازاریابی سرعتی

ترغیب مشتریان به خرید iPod

تلاش بازاریابان بر این بود که بتوانند مشتری های جدیدی را که تجربه ی استفاده از محصولات اَپل را نداشتند، به خرید این محصول ترغیب کنند. از آنجا که مبارزه ی تبلیغاتی این شرکت در سراسر جهان اجرا می شد، پیام آن باید آن قدر ساده می بود که بر مردم فرهنگ های مختلف تأثیر گذار باشد. علاوه بر آن، آگهی های تبلیغاتی این شرکت باید به گونه ای طراحی می شد که دستگاه iPod را به عنوان محصولی جوان پسند، جذاب – نه آن قدر جذاب که بیننده هیچ گونه رابطه ای با آن برقرار نکند و احساس کند این دستگاه متعلق به «از ما بهتران است» – و وسوسه انگیز معرفی کند.

معرفی iPod به عنوان نماد موسیقی در سطح جهان

اَپل درصدد بود iPod را به عنوان «نماد موسیقی در سطح جهان» معرفی کند. این شرکت هدف خود را افزایش فروش معادل پنجاه درصد در آمریکا و 25 درصد در سایر بازارها تعیین کرد. آگهی های تبلیغاتی این شرکت با تأکید بر عباراتی همچون «به عرصه تحول فنآوری دیجیتالی پخش موسیقی خوش آمدید.» و «ده هزار آهنگ در جیب شما» تلاش می کرد تا به ساده ترین شیوه، قابلیت های iPod را برای مشتری ها تعریف کند. و آن ها را مجذوب خود سازد. ذکر عدد ده هزار برای این بود که مشتری ها را در بازارهایی مانند ژاپن، که مملو از انواع مدل های دستگاه MP3player با ظرفیت محدودتر بود، نسبت به خرید این محصول ترغیب کند.

مقاله بازاریابی   كسب و كار برندهاى جعلى رو به رشد است

بازاریابی هدف iPod

بازار هدف فنآوری دیجیتالی پخش موسیقی بر پایه ی نقش محصول در تأثیر گذاری بر فرهنگ جوانان هر کشور یا هر منطقه انتخاب می شود. مبارزه ی تبلیغاتی اَپل با تعیین بازارهای راهبردی در سطح شهرهای بزرگی همچون سانفرانسیسکو و شانگهای و متمرکز ساختن فعالیت های رسانه ای در این بازارها، درصدد تأثیرگذاری بر همه گروه های مشتری ها بود. این شهرهای بزرگ مملو از بیلبوردها و پوسترهای تبلیغاتی iPod بودند. و تبلیغات تلویزیونی شرکت نیز در این بازارها بیش از سایر مناطق تکرار می شد. هدف از این فعالیت ها این بود که پیام «اَپل همه جا هست.» را از این نقاط به سایر بازارها ارسال کند.

آگهی های تبلیغاتی تلویزیونی

آگهی های تبلیغاتی تلویزیونی در معرفی مدل جدید iPod، جوانانی را نشان می داد که با استفاده از این دستگاه در حال شنیدن موسیقی و رقص در برابر پس زمینه ای روشن ایستاده بودند. در تهیه ی این آگهی ها از آهنگ های جوان پسندانه و پرطرفداری متعلق به گروه U2 و Eminem استفاده شده بود. تبلیغات چاپی، بیلبوردها و پوسترهای معرفی این محصول نیز تصاویر مشابهی را نشان می دادند.

مقاله بازاریابی   شوینده های شرکت پروکتر اند گمبل

رشد سهم بازار iPod

مبارزات تبلیغاتی iPod  : سه ماه پس از شروع مبارزات تبلیغاتی این شرکت در معرفی مدل جدید، فروش iPod بیش از پنجاه درصد افزایش یافت و این برند در آمریکا بزرگ ترین سهم بازار MP3player را در دست گرفت. دانشگاه Duke به تمامی دانشجویان جدیدالورود خود یک دستگاه iPod هدیه کرد. و بسیاری از مدارس و مؤسسات آموزشی اقدام به استفاده از این دستگاه به عنوان ابزار آموزش مهارت های زبان و ارتباطات کردند. این مبارزه ی تبلیغاتی در بیش از شانزده کشور جهان با موفقیت اجرا شد.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *