بازاریابی و استراتژی

مدلها و مفاهیم بازاریابی و استراتژی

بازاریابی و استراتژی

بررسی مدلها و مفاهیم بازاریابی و استراتژی برای درک بهتر مفهوم بازاریابی و استفاده صحیح آن در کسب و کارها بسیار حائز اهمیت است. مدلهای بازاریابی هر کدام می توانند در شرایط متناسب با وضعیت همان صنعت می تواند مفید باشد.

بیش از 30 مدل و مفهوم بازاریابی و استراتژی

ماتریس BCG 

ماتریس BCG یا ماتریس سهم رشد یکی از محبوب ترین مدل های استراتژی بازاریابی است . که برای طبقه بندی محصولات به صورت گاو، سگ، ستاره و علامت سوال مورد استفاده قرار می گیرد. بر اساس این طبقه بندی، استراتژی بازاریابی درست می تواند تصمیم گیری شود.

مقاله بازاریابی   تحلیل PEST و PESTEL : تعریف ، روش تجزیه و تحلیل و مثالی از نمونه تحلیل PEST

 

مقالات بازاریابی پیشنهادی

ماتریس بی سی جی
گام های کلیدی برای ایجاد یک فن بازاریابی پایدار

 

ماتریس آنسوف 

تصمیم گیری در مورد آینده شرکت و محصولات آن همیشه دشوار است. ماتریس Ansoff به مدیران بازاریابی برای تصمیم در مورد استراتژیهای آینده که می تواند در سطح محصول یا برند اجرا گردد، کمک می کند.

 

مقالات بازاریابی پیشنهادی

ماتریس آنسوف – ماتریس سهم رشد آنسوف

 


ماتریس جنرال الکتریک 

اگر می خواهید پورتفولیو کسب و کارتان را تجزیه و تحلیل کنید، یا وارد بازاری با صنعتی متفاوت شوید. ماتریس جنرال الکتریک مکنزی به شما کمک می کند تا تا تصمیم گیری درست را از طریق 9 نگرش انجام دهید.


مدل پنج نیروی پورتر 

به گفته مایکل پورتر ، زمانی که شما یک صنعت موجود را در نظر می گیرید، پنج نیرو موجود در آن صنعت وجود دارد. این پنج نیرو به طور گسترده ای بر بازیکنان موجود در آن صنعت و همچنین بازیکنان در تلاش برای ورود و خروج از صنعت تاثیر می گذارد.

مقاله بازاریابی   تفاوت Goals و Objectives : تفکیک ساده بین مقاصد و اهداف

تحلیل شکاف 

هنگامی که عملیات شما در حال انجام است، در سازمان همیشه شکاف وجود خواهد داشت. اگر میخواهید عملیاتتان را بهبود بخشیده و کسب و کار خود را گسترش دهید یا میخواهید به اهداف دیگر برسید، تجزیه و تحلیل Gap بهترین ابزار بازاریابی و استراتژی است.


شبکه توسعه محصول بازار 

مترادف با ماتریس Ansoff، شبکه توسعه محصول بازار  (product market expansion grid) به بازاریابان برای تصمیم گیری در مورد توسعه محصولات، یا توسعه بازار یا اتخاذ یک تاکتیک کاملا متفاوت کمک می کند.


زنجیره ارزش پورتر 

اکثر شرکت ها به محصولات خود از طریق یک فرآیند 9 گامی که به زنجیره ارزش مایکل پورتر شناخته می شود، ارزش می افزایند. زنجیره ارزش porter یک مفهوم بسیار محبوب در صنعت و همچنین صنعت خدمات است.


چرخه عمر محصول 

یکی از محبوب ترین نظریه های بازاریابی، نظریه چرخه عمر محصول توضیح می دهد که در طول عمر یک محصول چهار مرحله وجود دارد. این مراحل شامل معرفی ، رشد ، بلوغ و افول است.

مقاله بازاریابی   فرآيند برنامه بازاريابى

استراتژی قیمت گذاری 

قطعاً استراتژی قیمت یکی از موضوعات جالب بازاریابی و فروش است. قیمتگذاری احتمالا مهم ترین P از بازاریابی امروز است. قیمت محصولات یا خدماتتان چگونه است؟ قیمت گذاری از این جهت در آمیخته بازاریابی حائیز اهمیت است که به سودآوری منجر می گردد.

 

مقالات بازاریابی پیشنهادی

50 نوع استراتژی بازاریابی پرکاربرد

 

توسعه محصول جدید 

محصول جدید شامل سرمایه گذاری بسیار زیادی از لحاظ زمان و پول است. اما مهمتر از همه، باید بر اساس تقاضای بازار صورت گیرد. از این رو یک فرایند هفت گانه برای توسعه محصول مناسب جدید وجود دارد.


تجزیه و تحلیل وضعیت 

هر شرکتی که در تلاش برای تغییر بسیاری از موارد است ابتدا باید تجزیه و تحلیل وضعیت را برای درک اینکه جایی که شرکت در حال حاضر ایستاده و بر اساس آن، چه اقداماتی می تواند برای بهبود وضعیت آن انجام دهد، انجام دهد.


تجزیه و تحلیل SWOT 

مفهوم بالا برای تجزیه و تحلیل داخلی و تجزیه و تحلیل آنچه که شرکت درست انجام می دهد، و جایی که به اشتباه در آن است، بکار میرود. اما تجزیه و تحلیل SWOT مفهومی است که به طور گسترده ای در بازاریابی مورد استفاده قرار می گیرد.این استراتژی بسیار انعطاف پذیر است و می تواند در زندگی شخصی و یا برای هر موضوع تصمیم گیری نیز مورد استفاده قرار گیرد.

مقاله بازاریابی   چطور یک طرح کسب و کار بنویسیم

آمیخته بازاریابی 

شناخت آمیخته بازاریابی در حوزه هر دو حوزه برنامه بازاریابی و استراتژی بازاریابی برای هر کسب و کاری به صورت یک معما است. آمیخته بازاریابی نقطه تعامل بین تلاش های بازاریابی و مشتری است. و این پویایی ترین مفهوم بازاریابی در طول زمان است.


آمیخته بازاریابی خدمات 

خدمات عمدتا به دلیل طبیعت نامحسوس، ناهمگن و ذخیره نشدنی بسیار متفاوت از محصولات است. از این رو، مجموعه بازاریابی خدمات ، علاوه بر 4 پی بازاریابی ، 3 پی دیگر نیز دارد.

 

مقالات بازاریابی پیشنهادی

پاورپوینت استراتژی بازاریابی

 

مزیت رقابتی پایدار 

اکثر شرکت ها تعدادی از استراتژی ها و برنامه های مختلف را طراحی می کنند، زیرا آنها می توانند مزیت رقابتی پایدار نسبت به رقبا داشته باشند.


تجزیه و تحلیل رقبا 

قبل از اجرای هر استراتژی رقابتی، شما باید رقابت خود را تجزیه و تحلیل کنید. این مفهوم یک روند 7 مرحله ای برای تحلیل رقابت است.


ماتریس پروفایل رقابتی 

یک ماتریس مفید برای طراحی مشخصات کامل رقابتی در یک شرکت خاص استفاده می شود. این ماتریس به شرکت کمک می کند تصمیمات درست بر اساس رقابت و نحوه پاسخ آن ها را بگیرد.

مقاله بازاریابی   تفاوت بازاریابی استراتژیک و مدیریت استراتژیک

ساخت یک استراتژی بازاریابی 

چطور استراتژی  بازاریابی را ایجاد می کنید؟ شما بایستی با در نظر گرفتن عوامل مختلف به ایجاد استراتژی بلند مدت و کوتاه مدت فکر کنید.


چرخه عمر کسب و کار 

چگونه کسب و کار تصمیم می گیرند کدام محصول را می خواهد؟ و اگر می خواهد چندین محصول را راه اندازی کنید، چگونه مصرف را بهینه کند؟ با رعایت مراحل مختلف چرخه عمر کسب و کار و فکر کردن به راه اندازی محصولات ، این مفهوم برای هر کسب و کاری مناسب می باشد.


نظریه AIDAS 

بهترین تئوری فروش، نظریه AIDAS توضیح می دهد که چگونه مشتریان در 5 مرحله از حالت بالقوه به حالت بالفعل تبدیل می گردند.


تجزیه و تحلیل PEST 

هر زمان می خواهید وارد یک کشور جدید یا یک منطقه دیگر شوید ، چندین عامل تجاری خارجی و محیطی وجود دارد که باید برای ایجاد کسب و کار مورد توجه قرار گیرد. تجزیه و تحلیل PEST به تجزیه و تحلیل این عوامل کمک می کند.

مقاله بازاریابی   سهم نسبی بازار

تجزیه PESTLE 

به عنوان گسترش تجزیه و تحلیل PEST، تجزیه و تحلیل PESTLE نیز چالش های قانونی و محیط زیست را در نظر می گیرد.


اهداف SMART 

چگونه هدف و اهداف خود را تعریف می کنید؟ این کار با استفاده از روش اهداف  SMART انجام می پذیرد. این یک مفهوم بهره وری است که برای مدیران بازاریابی مفید است.

 

مقالات بازاریابی پیشنهادی

کارآفرینی اجتماعی (Social entrepreneurship)

 


تصمیم گیری مصرف کننده 

در این استراتژی هفت مرحله تصمیم گیری مصرف کننده در جزئیات بسیار توضیح داده شده است. مفهوم رفتار خرید مصرف کننده در قلب بازاریابی قرار دارد.


نگرش ها و سبک زندگی ارزش گذاری 

تصمیم گیری مصرف کننده یک علم سخت برای بازاریابان است و بسیاری از تصمیم گیری ها بر اساس ارزش ها، نگرش ها و شیوه زندگی افراد ساخته شده است.


AIO 

شبیه به مفهوم فوق، توجه، علاقه و خواسته سه عنصر مهم غیرقابل لمس رفتار خرید مشتری است.

مقاله بازاریابی   استراتژی : تعریف ، سطوح ، فرآیند و انواع استراتژی در مدیریت استراتژیک

سطوح رضایت مشتری 

رضایت مشتری و لذت چیزی است که هر بازاریاب برای آن تلاش می کند. بنابراین مهم است که بازاریاب در مورد پنج سطح رضایت مشتری بداند.


پذیرش محصول در بازاریابی و استراتژی

چگونه مشتری یک محصول را می پذیرد ؟ یا چگونه محصولات مختلف براساس چرخه محصول محصول قابل قبول است؟ این را می توان با مفهوم پذیرش محصول توضیح داد.


انتشار نوآوری 

محصولات نوآورانه به طور کلی در یک تعادل هستند، زیرا اگر آنها در بازار پذیرفته نشوند، پس از آن شکست می خورند. بنابراین، تحقیق در زمینه انتشار نوآوری هنگام راه اندازی یک محصول نوآورانه اهمیت دارد.


تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش 

زنجیره ارزش Porter توضیح می دهد که چطور ارزش یک محصول از ابتدا تا انتهای چرخه تولید اضافه می گردد. تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش یک فرایند تحلیلی 9 گامی در مورد چگونگی اضافه کردن ارزش به زنجیره است.

تهیه و تنظیم : تیم پژوهش بازاریابی Marketing Iran Talent

 

پاورپوینت بازاریابی 

پاورپوینت استراتژی بازاریابی شرکت اپل

 

 

4/5 (1 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *