اینفلوئنسرها

نقش رسانه‌های اجتماعی و اینفلوئنسرها در بازاریابی مد

بازاریابی مد و بازاریابی مد جدید به شدت تحت تاثیر رسانه های اجتماعی و اینفلوئنسرها قرار گرفته اند. برندهای مد جهانی در حال حاضر استراتژی بازاریابی مد جدید خود را بر این اساس پایه گذاری نموده اند.

با توجه به وابستگی ما به رشد رسانه‌های اجتماعی و تجمیع رسانه‌های اجتماعی با زندگی ما، هرچه بیشتر با آنچه که به صورت آنلاین در رسانه‌های اجتماعی می‌بینیم تحت تأثیر قرار می‌گیریم حتی قبل از این که مد شود. در کل، نسل جوان اعتماد کمتری به شکل‌های سنتی تبلیغات دارند که اغلب گمراه کننده است. رسانه‌های اجتماعی به شرکت‌ها اجازه تعامل با دیگر مشتریان و کاربران را در سطحی که قبلاً نمی‌توانستند می‌دهد.

نقش رسانه‌های اجتماعی و اینفلوئنسرها در بازاریابی مد

چگونه رسانه‌های اجتماعی و اینفلوئنسرها آن بازاریابی مد را تحت تأثیر قرار می‌دهند

 آنچه در این مقاله می خوانید  :

  • نقش رسانه های اجتماعی در بازاریابی مد
  • تاثیر اینفلوئنسرها در بازاریابی مد
  • استراتژی های بازاریابی دیجیتال در صنعت مد
  • بازاریابی مد جدید
  • بازاریابی برندهای مد

با توجه به وابستگی ما به رشد رسانه‌های اجتماعی و تجمیع رسانه‌های اجتماعی با زندگی ما، هرچه بیشتر با آنچه که به صورت آنلاین در رسانه‌های اجتماعی می‌بینیم تحت تأثیر قرار می‌گیریم حتی قبل از این که مد شود.

در سال‌های گذشته مد با استفاده از مجلات و کت واک ارائه می‌شد. با این کانال‌های کنترل شده، مد انحصاری نگه داشته می‌شود که توسط طراحان و ویراستاران مجله تعیین شده است. حرکت سریع به سوی 2018 یک داستان متفاوت در بازاریابی مد و استراتژی بازاریابی دیجیتال است.

پاورپوینت رفتار مصرف کننده

 

با بسترهایی نظیر اینستاگرام ، ضرورتاً می‌توانیم ویراستار مجله خودمان باشیم، سبک خودمان را با میلیون‌ها کاربر در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذاریم. درحالی‌که کت واک و مجله‌ها هنوز بخشی از حوزه مد امروز باقی می‌مانند، مد بسیار سیال و تعاملی‌تر از گذشته شده است که نحوه ارتباط مد با مخاطبان اصلی و بازاریابی مد را توسط رسانه‌های اجتماعی تغییر می‌دهد.

 

مقاله بازاریابی   برندها و تصمیمات نادرست در مورد اینفلوئنسرها

 

بازاریابی مد

بازاریابی مد

بازاریابی مد جدید

دیگر دنبال کنندگان مد وابسته به مجله وُوگ برای یافتن مدهای چالش‌برانگیز و داغ در فصل نیستند. این کار مربوط به رسانه‌های اجتماعی است که

  • چه محصولی را فروشندگان آنلاین این فصل تحمیل می‌کنند؟
  • چه لباس‌های منتشر شده‌ای را همه دوستان شما در آخرین عکس‌های تگ شده خود در رسانه‌های اجتماعی پوشیده‌اند؟ و
  • چه اخباری را وبلاگ نویسان و اینفلوئنسرها در رسانه‌های اجتماعی این ماه منتشر کرده‌اند؟

 نسل جوان اعتماد کمتری به شکل‌های سنتی تبلیغات دارند که اغلب گمراه کننده است. در جهان مد ، این بدان معنی است که مجله‌ها و کمپین‌های تبلیغاتی اثراتی را که قبلاً داشتند، در حال حاضر ندارند. در واقع آن‌ها از خواننده بسیار دور هستند که می‌دانند ویرایشی بعد از عکس انجام می‌گیرد. به جای آن، توصیه‌های دوستان و کاربران در رسانه‌های اجتماعی بسیار ارزشمندتر و نسبت به قبل دردسترس‌تر هست.

البته، همه ما از قدرت زبان در بازاریابی مد آگاه هستیم، اما رسانه‌های اجتماعی و توانایی آن با سرعت بالایی در کشورها در حال گسترده شدن است که نسبت به قبل در بازاریابی مد بسیار اهمیت دارد. از کاربران کلی اینستاگرام، 200 میلیون کاربر حداقل یک حساب در اینستاگرام در رابطه با مد را دنبال کرده‌اند.

45% کاربران اینستاگرام در بریتانیا گفته‌اند که این حساب‌های مد را به دلیل الهام‌بخشی برای خریدن یا ایجاد توسط خودشان دنبال کرده‌اند. به اشتراک‌گذاری نظر کاربران در اینستاگرام و رسانه‌های اجتماعی نیز قسمتی از این روند بازاریابی مد جدید است، #mode حدود 13 میلیون بار در ماه و #ootd (لباس روز) 140 میلیون پست در اینستاگرام تا به امروز داشته است که نشان دهنده بازاریابی مد جدید است.

مقاله بازاریابی   استراتژی بازاریابی دیجیتال : دستورالعملی برای موفقیت ؟

تحقیقات در مورد بازاریابی مد جدید

نیاز به تائید دوستان احتمالاً در افزایش دوست داشتن (like) آنلاین و دنبال کننده‌ها ریشه دارد که بسیاری از کاربران رسانه‌های اجتماعی برای آن تلاش می‌کنند. بسیاری از افراد از نظرهای ایجاد شده کاربران در مورد تجربه یا محصولی در رسانه‌های اجتماعی قبل از خرید استفاده می‌کنند.

در حقیقت، تحقیقات در مورد بازاریابی مد جدید دریافته است که 71% مردم دوست دارند خرید آنلاین داشته باشند اگر محصول یا خدمات توسط دیگر کاربران در رسانه‌های اجتماعی توصیه شده باشد. به علاوه، 84% مردم خریدشان بر اساس محتوای ایجاد شده در رسانه‌های اجتماعی توسط کاربران ناشناس که آن را تجربه یا خدمات را استفاده کرده‌اند تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

با داشتن این نکته در ذهن، هیچ جای تعجبی ندارد که بسیاری از برندهای مد انواع استراتژی‌ بازاریابی دیجیتال را برای بازاریابی مد جدید در اینستاگرام متمرکز کرده‌اند و در واقع استراتژی بازاریابی دیجیتال بسیار گسترده است. حتی برندهای لوکس که زمانی خود را از رسانه‌های اجتماعی با ترس از این که تصویرشان را کم ارزش می‌کند محروم کرده بودند، حالا در حال پرش به بازاریابی مد در رسانه‌های اجتماعی هستند. درحالی‌که 72% هزینه‌های برندهای مد لوکس به بازاریابی چاپی خرج شده است، استراتژی بازاریابی دیجیتال به سرعت در حال افزایش است که به هزینه تبلیغات دیجیتال 100 میلیارد دلار برای بازاریابی مد در 2016 رسیده است.

اگر برندهای مد بتوانند راه خود را به رساندن اخبار به کاربران در رسانه‌های اجتماعی ایجاد کنند، آن‌ها جلو افرادی قرار دارند که قبلاً به آن‌ها علاقه داشتند.

افزایش مشارکت برند در بازاریابی مد

رسانه‌های اجتماعی به شرکت‌ها اجازه تعامل با دیگر مشتریان و کاربران را در سطحی که قبلاً نمی‌توانستند می‌دهد. بنیان‌گذار و سردبیر نشریه مستقل تجارت مد، ایمران آمِد، می‌گوید:

چیزی که در سال‌های اخیر تغییر کرده است رابطه مستقیم برندها با مشتریان و کاربران در رسانه‌های اجتماعی و بازاریابی مد هست. در این بازاریابی مد جدید، مشتری و کاربر توانایی افزایش تاثیرات منفی در تجارت را از طریق به اشتراک‌گذاری پاسخ‌های مثبت و منفی در رسانه‌های اجتماعی دارد.

نمایش های مد در بازاریابی مد

مثالی از این بازاریابی مد، نمایش‌های مد است. زمانی یک واقعه انحصاری برای افراد گلچین و با نام‌های بالا بود، حالا بسیاری از کت واک‌ها می‌توانند توسط میلیون‌ها کاربر به صورت زنده در اینستاگرام و رسانه‌های اجتماعی دیگر مشاهده شود. دسترسی به آخرین نمونه مد طراحان زمانی توسط مجلات و اخبار قابل انجام بود. الان می‌توانیم با آخرین اخبار از طریق پایش محتوای ضمیمه شده به هشتگ در اینستاگرام دنبال کنیم.

زمانی که رسانه‌های اجتماعی برای اولین بار به یک پدیده جهانی تبدیل شدند، عمدتاً مربوط به فیس‌بوک و توییتر بود. اما، حالا بازیگران جدیدی در رسانه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام در صحنه بازاریابی مد هستند. اینستاگرام به 800 میلیون کاربر فعال در ماه در سپتامبر 2018 رسیده است. و این کاربران سطح بالای درگیری (زمان گذرانده شده با برنامه) را در اینستاگرام در مقایسه با دیگر رسانه‌های اجتماعی دارند که محلی بالقوه برای بازاریابی مد است.

پاورپوینت رفتار مصرف کننده بررسی مدل هوک

 

اینستاگرام به بستری برای برندهای مد برای متصل شدن با مخاطبان خود به صورت مستقیم و بازاریابی مد تبدیل شده است. که به جای کت واک یا کمپین‌های تبلیغات چاپی است. رسانه‌های اجتماعی برندها را برای تفکر در مورد مردمان واقعی با بدن‌های متفاوت، رنگ پوست و علایق مد متفاوت تشویق کرده است که دنیای جدیدی را برای بازاریابی مد باز کرده است.

حالا کاربران اینستاگرام می‌توانند به صورت مستقیم از طریق کانال خرید کنند. برندها می‌توانند محصولاتشان را در پست‌های خود در اینستاگرام برچسب‌گذاری کنند که می‌تواند کاربران را به نقطه فروش راهنمایی کند. کسانی که این بازاریابی مد در رسانه‌های اجتماعی را در ابتدا اتخاذ کرده‌اند، همانند ناتوری و بوتیک ماگنولیا دریافته‌اند که ترافیک و فروش از اینستاگرام بعد از پیاده‌سازی خدمات خرید افزایش یافته‌اند.

تاکتیک موفق دیگر استفاده شده بازاریابی مد توسط برندهای مد در رسانه‌های اجتماعی به ویژه اینستاگرام  ترغیب کاربران به ارسال عکس‌هایشان از پوشیدن لباس است. این شکل دیگری از بازاریابی مد با محتوای ایجاد شده توسط کاربر در رسانه‌های اجتماعی است که اجازه می‌دهد به دیگران ببینند که لباس در تن مردم واقعی به چه صورت است. در برخی موارد، به کاربران این شانس داده می‌شود که بخش مهمی در صفحه اصلی رسانه‌های اجتماعی آن‌ها باشند.

اینستاگرام

اینستاگرام

نقش اینفلوئنسرها در بازاریابی مد

ایجاد بحث گسترده در مورد برندتان در بازاریابی مد مهم است. و دلیلی است که چرا بسیاری از برندهای مد ، بازاریابی مد اینفلوئنسرها را در استراتژی بازاریابی دیجیتال و رسانه‌های اجتماعی ترکیب کرده‌اند. اقتصاد اینفلوئنسرها اینستاگرام به تنهایی دارای ارزش 1 میلیارد دلار است. و 94% کسب و کارها گفته‌اند که بازاریابی اینفلوئنسرها یک استراتژی کمپین مؤثر در بازاریابی مد است.

بازاریابی اینفلوئنسرها در بازاریابی مد شامل کار با اشخاص تأثیرگذار در رسانه‌های اجتماعی است. برای مثال، یک وبلاگ نویس یا کاربر با دنبال کننده بالا در رسانه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام برای افزایش آگاهی از برند یا تأثیر بر الگوی خرید کاربران مورد نظر است.

برای مثال، آدیداس اخیراً فوق مدل کندل جینر را به عنوان سفیر جدید آدیداس برای بازاریابی مد در اینستاگرام معرفی کرده است. با دنبال کننده حدود 89.2 میلیون در اینستاگرام در مقایسه با 19.2 میلیون دنبال کننده آدیداس، این همکاری دستیابی اجتماعی آدیداس را افزایش و برند را در دید دنبال کنندگان جوان جینر قرار می‌دهد.

مقاله بازاریابی   بازاریابی مد چیست ؟

 

محتوای اینفلوئنسرها در رسانه‌های اجتماعی

از منظر مشتری و کاربر، محتوای اینفلوئنسرها در رسانه‌های اجتماعی تقریباً شبیه توصیه از یک دوست است. دیدن مردمی که ستایش می‌کنیم یا نگاه به پوشش آن‌ها از لباس خاص یا استفاده از یک محصول معین رأی اعتماد به نفس در یک برند است. که ما را بیشتر به خرید آن محصول خاص یا تعامل با آن برند در آینده ترغیب می‌کند. این حس اجتماعی همان چیزی است که برند برای بازاریابی مد می‌خواهد آن را انتقال دهد. شخص ثالث برای تائید محصولات برای مشتری مورد نیاز است.

مقاله بازاریابی   الگوریتم اینستاگرام : قدرت الگوریتم اینستاگرام در افزایش دیده شدن

معیارها موفقیت بازاریابی اینفلوئنسرها

اما، برای سود بیشتر، دنبال کنندگان فرد تأثیرگذار در رسانه‌های اجتماعی باید به صورت نزدیکی با اهداف برند پیوند داشته باشند. رابطه فرد تأثیرگذار می‌تواند برای بازاریابی مد گران باشد. بنابراین هزینه خرج شده باید توجیه‌پذیر باشد. اما زمانی که مشکلات احاطه کننده معیار موفقیت را در نظر بگیریم، انجام این کار ممکن است برای برندهای مد مشکل‌ساز باشد.

برند توانایی ایجاد یک معیار روشن از موفقیت بازاریابی اینفلوئنسرها در رسانه‌های اجتماعی  را دارد یا خیر، هیچ جای انکار ندارد که ایجاد این روابط در کل به سود برندهای مد نیست. اگرچه فروش یا در معرض فروش قرار گرفتن آن‌ها با بازاریابی مد در رسانه‌های اجتماعی افزایش یافته باشد.

تحقیقات یافته‌اند که 5% اینفلوئنسرها که توصیه‌ محصول را در رسانه‌های اجتماعی ارائه می‌دهند 45% تأثیر اجتماعی را در کاربران برای بازاریابی مد دارد.

همان‌طور که می‌بینیم، رسانه‌های اجتماعی چهره مد را آن‌طوری که می‌شناختیم تغییر داده است. حالا، بیشتر با برند خود نسبت به قبل مرتبط هستیم و به پست‌های عمومی نام‌هایی که دوست داریم در رسانه‌های اجتماعی افتخار می‌کنیم. با پیاده‌سازی خرید اینستاگرام روند خرده‌فروشی مد و بازاریابی مد تغییر یافته است، چه کسی می‌داند آینده در چیست؟

منبع : Digital Marketing Magazine

5/5 (1 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *