رشد فروش چیست

رشد فروش چیست ؟ توضیحات مهم در مورد رشد فروش شرکت

رشد فروش

تعریف :  رشد فروش (Sales Growth) پارامتری است که برای اندازه گیری کارآیی تیم فروش که برای افزایش درآمد در یک بازه زمانی از پیش تعیین شده استفاده می شود. رشد فروش یک پارامتر اساسی برای بقا و رشد مالی شرکت است.

از رشد خوب فروش همواره می توان برای مزایای کارمندان و شرکت از لحاظ افزایش حقوق و دستمزد ، دستیابی به دارایی های جدید ، گسترش شرکت یا خط تولید استفاده کرد. رشد منفی نتیجه ای نامطلوب است و به یک استراتژی یا تصمیمات اشتباه اشاره می کند.

مقالات پیشنهادی
فایل اکسل محاسبه پورسانت فروش + ویدیوهای آموزشی مفهوم پورسانت و استفاده از فایل های اکسل

 

رشد مثبت فروش

رشد مثبت فروش

هنگامی که رشد تعداد فروش بیشتر از پایه مقایسه شده باشد ، آن را رشد مثبت فروش می نامند. هر شرکتی همیشه در جهت رشد مثبت فروش تلاش می کند و همیشه برای رفاه مالی یک شرکت می تواند رشد مثبت فروش داشته باشد.

 

به عنوان مثال ، اگر شرکت هواپیمایی Southwest در سال 2017 دارای 2000 صندلی با 100 دلار در سال 2017 و هر سال 1800 صندلی با 200 دلار در سال 2018 باشد ، رشد مثبت فروش 160،000 دلار خواهد بود

مقاله بازاریابی   رشد سريع تبليغات پيشبرد فروش

2000*100 = 200.000

1800*200 = 360.000

360.000-200.000 = 160.000

 

در اینجا باید به این نکته توجه داشته باشید که اکثر شرکتها فقط به رشد مالی علاقه دارند. بنابراین حتی اگر شرکت هواپیمایی Southwest Airlines کمتر صندلی فروخت ، به دلیل افزایش قیمت ، درآمد بهتری کسب می کرد.

 

در مورد تلفن های اپل ، بعضی اوقات ممکن است تعداد آیفون های فروخته شده کمتر باشد اما حتی در این صورت ، این شرکت به دلیل افزایش قیمت تلفن ها در منطقه سبز قرار دارد. اپل با قیمت گذاری متوسط گوشی های خود ، به یک برند هزار میلیارد دلاری تبدیل نشد.

رشد منفی فروش

وقتی درآمد سال جاری نسبت به سالهای گذشته کمتر باشد ، آن را رشد منفی فروش می نامند. این یک شاخص است که نشان می دهد در جایی ، یک عملکرد منفی وجود داشته است . رشد منفی مداوم ، انتخاب های سختی را برای یک شرکت به ارمغان می آورد و اغلب به خوبی تمام نمی شود.

در ادامه با مثال بالا از شرکت هواپیمایی Southwest Airlines ، اگر 1800 صندلی در سال 2018 به 100 دلار فروخته می شود ، کل درآمد 2018 برای 180 دلار 180 هزار دلار و رشد بعد از کم کردن فروش 2017 می شود

180،000 – 200،000 = (-20،000) در اینجا رشد منفی 20،000 دلار است .

مقالات پیشنهادی

معرفی فروش و مدیریت فروش

 

دلایل رشد منفی فروش می تواند (و ممکن است محدود به این موارد نباشد)

 

  • افزایش رقابت
  • ناتوانی تیم فروش
  • تغییرات ناگهانی در سیاست های دولت
  • منفی بودن بازار در مورد محصول
  • خط مشی های مربوط به محصول یا قیمت گذاری اشتباه است

 

اهمیت رشد فروش

اهمیت رشد فروش

Sales Growth نشانگر این است که قدم های شرکت به سمت سیاست گذاری درست و کارآمد است. رشد مثبت فروش یک سیگنال سبز است به این معنی که کارها درست انجام می شود در حالی که رشد منفی سیگنال قرمز است و این بدان معنی است که زمان توقف و تجدید نظر است.

مقاله بازاریابی   تفاوت بین خرده فروشی و عمده فروشی

Sales Growth مثبت ، هدفی است که توسط یک شرکت به دنبال آن است زیرا به معنای سود بیشتر است. رشد مثبت فروش همچنین نشانگر این است که شرایط در بازار مطلوب است و استراتژی یا تکنیک شرکت در حال حاضر به نفع آنها کار می کند. در حالی که دستیابی به رشد مثبت فروش ممکن است آسان باشد اما حفظ آن یک کار چالش برانگیز است.

مقالات پیشنهادی

معماری کسب و کار : تعریف ، دیدگاه ها و عناصر بنیادی

 

رشد منفی فروش سیگنال فریاد شرکت برای تغییر است. مطمئناً چیزی درست کار نمی کند که رشد منفی فروش را تجربه می کند و باید تغییر کند. پس از آن ، این شرکت مجبور است در سیاست ها و تیم های فعلی خود دوباره تجدید نظر کند و در مورد اهداف سال آینده دوباره تلاش کند.

رشد مثبت فروش نیز حاکی از افزایش سهم بازار ، پذیرش مشتری و پایگاه کاربر است. این بدان معناست که محصول در بازار پذیرفته می شود.

برای حفظ رشد مثبت ، شرکت باید با بازار متغیر سازگار شود. بنابراین ، رشد مثبت فروش نیز حاکی از ایجاد تغییرات لازم در کار فعلی شرکت ، به منظور بداهه سازی و تطبیق نیازهای بازار و خواسته های مشتری در درازمدت است.

مقایسه های مختلف رشد فروش می تواند رویکردهای مختلفی را تعیین کند که یک شرکت می تواند برای افزایش فروش خود در پیش بگیرد. نوع تجزیه و تحلیل رشد فروش و به دنبال آن موقعیت آنها را در بازار تعیین می کند. تجزیه و تحلیل دقیق بیشتر مانند تجزیه و تحلیل رشد فروش مشتری ، دلیل بیشتر یا کاهش رشد فروش را مشخص می کند.

مقاله بازاریابی   ساختار نيروى فروش

تجزیه و تحلیل رشد فروش به “چرا” برای شرکت پاسخ می دهد. چرا رشد وجود دارد یا چرا رشد منفی وجود دارد. پاسخ به این سؤال ، راهبردی را كه باید دنبال شود تعیین می كند.

 

انواع رشد فروش

رشد فروش از تقسیم فروش فعلی بر فروش سال گذشته محاسبه می شود. درصد رشد با در نظر گرفتن پایه سال گذشته در عدد 100 است.

 

با مثال بالا از رشد مثبت فروش ، 160،000 دلار رشد ارزش فروش است ، در حالی که درصد رشد فروش 80% خواهد بود.

(200.000/160.000)*100 = 80%

انواع مختلفی از رشد فروش وجود دارد که توسط شرکت های مختلف دنبال می شوند. بستگی به ماهیت کسب و کار و صنعت دارد. در زیر چند نوع متداول از روش های رشد فروش وجود دارد :

رشد  ماهانه :

رشد ماهانه فروش ، ارزش تجارت را محاسبه می کند. با در نظر گرفتن ماه قبل به عنوان پایه ، درصد رشد محاسبه می شود. معمولاً در صنعت FMCG دنبال می شود. رشد ماه به ماه به شرکت کمک می کند تا در صورت اشتباه پیش رفتن ، اقدام فوری را برای تغییر استراتژی انجام دهد. اجرای استراتژی جدید در صورت این رشد سریعتر است. علاوه بر این ، دو نوع رشد در این دسته وجود دارد:

  • مقایسه ماه به ماه در همان سال
  • مقایسه ماه به ماه نسبت به سال گذشته

در دسته اول ، به عنوان مثال ، رشد فروش خرداد 1398 و تیر 1398 محاسبه می شود اما در مورد بعد ، رشد فروش خرداد 1398 نسبت به خرداد 1397محاسبه می شود. ماههای مشابه در سالهای مختلف نیز مورد بررسی قرار می گیرند. مقایسه همان سال برای دستیابی به اهداف سال جاری مفید است. رشد افزایشی مداوم در طول ماه به ماه در همان سال منجر به دستیابی زود هنگام به اهداف سالانه می شود. در حالی که در روش دوم ، مقایسه با همان ماهها در سالهای مختلف انجام می شود. دلیل مقایسه این است که بدانیم چه چیزی به خوبی پیش رفت و چه اشتباهی رخ داد و اقدامات لازم برای اصلاح یا تقویت بیشتر رشد فروش انجام دهیم .

مقاله بازاریابی   فروش مستقیم در برابر کانال فروش : تعاریف ، مزایا و معایب فروش مستقیم و فروش از طریق کانال

رشد  سه ماهه یا فصلی :

در اینجا ، همانطور که از نام آن پیداست ، رشد پس از هر سه ماه محاسبه می شود. یک فصل از 4 فصل برای رشد یک سال تجزیه و تحلیل شده است. مشابه ماه در ماه ، رشد سه ماهه فروش نیز با هر سه ماه مشابه و با سه ماهه مشابه سال قبل مقایسه می شود. رشد فروش سه ماهه ایده واضح تری از نحوه وقوع کل سال ارائه می دهد.

 

رشد  شش ماه یا نیم ساله :

بسیاری از شرکت های چند ملیتی رشد فروش نیم ساله خود را در مقایسه با دستاوردهای سالهای گذشته و همچنین با هدف سالهای گذشته بررسی می کنند. اگر بیش از 50٪ هدف تا اواسط سال به دست آید ، امور در مسیری صحیح پیش می روند اما کمتر از آن برای شرکت نگران کننده است و برای اطمینان از رشد اقدامات لازم را انجام می دهد. برای ایجاد انگیزه در تیم فروش ، هر یک ماه یکبار یا نیم سال یک بار مشوق هایی ارائه می شود.

مقاله بازاریابی   استراتژیهای روانشناسانه برای مذاکرات بازاریابی و فروش

رشد  سالانه :

رشد فروش سالانه با سال جاری یا سالهای قبل مقایسه می شود. چندین سال با دانستن شیوه پیشروی شرکت و بررسی اینکه آیا رشد با هماهنگی مشخص و ماموریت خود مقایسه می شود ، بررسی می شود. رشد مثبت فروش سالانه برای ثبات مالی شرکت بسیار مهم است.

 

رشد  محصول :

علاوه بر این ، محاسبه رشد فروش بر اساس محصول نیز عاقلانه است . این در مورد شرکت هایی با سبد محصولات مختلف است و در بعضی مواقع ممکن است رشد کلی وجود داشته باشد اما این امر به این دلیل است که معدود محصولاتی برای پوشش رشد منفی سایر محصولات در نظر گرفته می شود. در چنین مواردی با در نظر گرفتن رشد یک محصول ، بررسی خردمندانه رشد فروش مفید است. مقایسه رشد ممکن است با دستاوردهای سالهای گذشته یا محصولات مشابه رقبا یا با سایر محصولات در همان شرکت انجام شود.

 

به عنوان مثال ، فروش شیر لبنیات در مهر 1398ممکن است با دستاوردهای مهر 1397 یا شهریور 1398 با فروش پنج ساله قبل در ماه مشابه همین محصول مقایسه شود.

رشد  مشتری :

در صنایعی که مشتری محدودی دارند ، می توان بانک اطلاعاتی از رشد خردمندانه مشتری را محاسبه کرد. رشد فروش مشتری نشان می دهد که دقیقاً کدام مشتری در فروش عقب مانده و نیاز به بررسی عمیق است و تمرکز روی چنین مشتری می تواند به احیای فروش کمک کند. رشد فروش مشتری با سایر مشتریان مقایسه می شود یا همان مشتری در یک بازه زمانی مقایسه می شود.

به عنوان مثال ، جنرال الکتریک (GE) خدمات بسیاری از صنایع را ارائه می دهد. بنابراین ، L&T ، Pfizer ، Samsung ، P&G ، Ernst و Young ، که خود شرکت ها و شرکت های همگروه هستند ، مشتری های آن خواهند بود. بنابراین ، مقایسه مشتری برای GE می تواند بسیار مفید باشد.

مقاله بازاریابی   مقدمه ای بر فروش در دنیای معاصر

میزان فروش L&T در آگوست 2017 در مقابل آگوست 2018 – رشد مثبت 30،000 دلار

مقدار Pfizer در جولای 2018 در مقابل آگوست 2018 – رشد منفی 15000 دلار

فروش P&G در آگوست 2018 در مقابل فروش E&Y در آگوست 2018 – رشد مثبت 15000 دلار

چنین تحلیلی دقیق برای تمرکز روی شرکتها بسیار مفید است.
  • در حالت اول مشخص است که در مقایسه با سال قبل رشدی در مشتری مشاهده می شود. این می تواند یک خرید عمده باشد ، سفارش جدید باشد یا شاید این یک سفارش معمولی باشد که سال قبل گرفته نشده است.
  • در مورد دوم ، به طور مشابه رشد منفی وجود دارد اما مقایسه با ماه قبل همان سال انجام می شود ، که می تواند حاکی از احتمال برگشت سفارش باشد.
  • در مورد سوم ، می توان دریافت که یک مشتری (E&Y) نسبت به مشتری دیگر سودآورتر است. شناختن این دلایل می تواند به تمرکز روی همین موارد کمک کند و به تیم مدیریت و فروش کمک کند تا بر این اساس استراتژی خود را طرح ریزی و اجرا نمایند.

رشد  رقبا :

این یک نگاه بهتر به تصویر بزرگتر می دهد. مقایسه با سایر شرکتها که یک رقیب هستند انجام می شود و در کل درآمد حاصل از فروش حاصل می شود. این نمای کلی از سهم بازار را همراه با درآمد ایجاد می کند. رشد مثبت فروش نسبت به رقیب به معنای افزایش سهم بازار است در حالی که برعکس رشد منفی فروش یعنی از دست دادن سهم بازار است. شرکت به خودی خود ممکن است در حال رشد مثبت باشد ، اما نسبت به رقبا فروش پایین تری دارد.

مقاله بازاریابی   چگونه به یک مدیر فروش تبدیل شویم

مثال: اگر پپسی 200 میلیون دلار فروش داشته باشد و کوکاکولا 310 میلیون دلار فروش داشته باشد ، مشخص است که کوکا کولا سهم بازار بالاتری دارد. اما در سال قبل ، کوکاکولا 350 میلیون دلار فروش داشت و بنابراین در مقایسه با خود ، سهم بازار کاهش یافته اما همچنان بیشتر از پپسی است. شاید یک برند تازه ظهور سهم خود را گرفته باشد یا شاید بازار دچار رکود شده باشد.

چگونه رشد فروش مثبت داشته باشیم

برای به دست آوردن رشد مثبت فروش ، موارد کمی باید در خاطر داشته باشید:

کیفیت محصول :

روی کیفیت محصول خود متمرکز شوید. یک محصول برتر ، گرچه گران است ، اما می تواند به طور مداوم در حال افزایش فروش باشد.

کیفیت خدمات :

این برای بازار مشتری محور است و مشتریان نیاز به سرویس دهی مناسب دارند – می تواند در طول استفاده از محصول یا بعد از فروش باشد. خدمات بهتر مشتری تضمین کننده رشد تجارت و سود بلند مدت است.

چشم و گوش شرکت :

تیم فروش چشم و گوش شرکت در بازار است. مدیریت باید بازخوردهای مربوط به آنها را در نظر بگیرد و بر این اساس باید تغییرات لازم را انجام دهد.

ارزش افزوده اضافی :

همیشه در صورت نیاز برای رشد فروش مثبت ارزش اضافی تر نسبت به رقبا ارائه دهید. انجام این کارها برای مشتریان باعث ایجاد اعتماد و اتحاد بلند مدت برای رشد منظم و افزایشی فروش می شود.

منبع : marketing91

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *