پارامتر ها و آماره ها

پارامتر ها و آماره ها

پارامتر ها و آماره ها

پارامتر

هر پارامتر ، ویژگی عددی جامعه ای است . پارامتر ها را با حروف یونانی نشان می دهند. مثلاً میانگین اجاره بهاهای آپارتمان های دو اتاق خوابه در یک شهر معین یک پارامتر است آن را با حرف µ نشان می دهیم و مثلاً می نویسیم 40000=µ.

آماره

هر آماره ، ویژگی عددی نمونه یا زیر نمونه ای است. آماره ها را با حروف لاتین نشان می دهند. مثلاً میانگین اجاره بهاهای یک نمونه ی تصادفی 40 تائی از آپارتمان های دو اتاق خوابه در یک شهر یک آماره است آن را با حرف  نشان می دهیم و مثلاً می نویسیم 40000=X بار همچنین میانگین اجاره بهاهای یک زیر نمونه ی 20 تایی از آپارتمان های دو اتاق خوابه نوساز در آن شهر یک آماره است آن را هم با  نشان می دهیم. مثلاً می نویسیم 45000=X بار

تفاوت پارامترها و آماره ها

پارامتر جامعه مقداری است ثابت و پایدار و تا موقعی که خود جامعه تغییر نکند ، پارامتر جامعه تغییر نمی کند. مثلاً تنها یک عدد بعنوان میانگین اجاره بهاهای آپارتمان های دو اتاق خوابه 100 متری استان مازندران وجود دارد ( مثلاً 40000 تومان ) . متأسفانه به دلیل حجم بزرگ بسیاری از جامعه های آماری مورد مطالعه پژوهشگران ، پرامتر جامعه را معمولاً به طور مستقیم نمی توان محاسبه کرد. بنابراین ، پژوهشگران آماره به دست آمده از نمونه ای را بعنوان برآوردی از پارامتر جامعه مورد استفاده قرار می دهند. مثلاً به استناد 40000=X بار  برآورد می کنند که داشته باشیم 40000= µ ( برآورد نقطه ای که به آن کمتر می توان اعتماد کرد ) یا 45000>µ<35000 ( برآورد فاصله ای که به آن بیشتر اعتماد کرد. )

مقاله بازاریابی   پژوهش چیست ؟

آماره مقداری است متغیر و ناپایدار بدین معنی که از یک نمونه به نمونه ی دیگر تغییر می کند. مثلاً اگر ما 5 نمونه ی تصادفی 40 تائی از اجاره بهاهای آپارتمانهای دو اتاق خوابه 100 متری را در یک شهر معین برگیریم احتمالاً نمونه های ما پنج متفاوت خواهند داشت.

4/5 (4 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *