مصرف و مد

رفتار مصرف کننده مصرف و مد

مصرف و مد

مطالعه ی مد در سنت اجتماعی و در بین محققان اجتماعی سابقه ی طولانی دارد. برای ورود به بحث از دو منظر متفاوت به مد باید نگریست.

  1. مطالعه ی مد به منزله ی یک مسئله و پدیده ی فرهنگی ، در عین حال محصول و ارمغانی مدرنیته. پس مد در این مفهوم ، پدیده ای است متعلق به جهان مدرن که جنبه ی فرهنگی هم دارد و به همین دلیل مد موضوع مطالعات فرهنگی قرار گرفته است.
  2. مطالعه ی مد در لباس و بدن به منزله ی یک متن تجربی و فرهنگی. از این منظر ، موضوع مد در مطالعات فرهنگی و در بین جامعه شناسان اهمیت پیدا می کند. مدهایی که در خیابان ، رستوران ، تلویزیون و … به کرات می بینیم و روز به روز صورتهای مختلف به خود می گیرد ، همه موضوع مطالعه ی این رشته است.

به طور خلاصه ، مد از دو جنبه بررسی می شود : 1) در متن فرهنگی ( نگاه درون فرهنگی به مد ) ؛ 2) در متن بحثهای جامعه شناسان و فرهنگ شناسان ( نگاه بیرونی و عینی به مد ).

مقاله بازاریابی   مصرف مد

جامعه شناس برجسته ای چون زیمل مد را در جامعه ای که تغییر های اجتماعی و فرهنگی در آن رخ می دهد مطالعه می کند. به گفته ی او برای تمایز از افکار دیگران ، مد را از همان ابتدا امری اجباری فرض کنید ؛ زیرا در واقع نمی توانیم خودمان را از دیگران ، چه در ایده و چه از نظر شکل فیزیکی سازگاریهای اجتماعی و تقلید جدا کنیم.

پیر گیرو معتقد است ، میل شخص به یکسان بودن و هماهنگی با یک گروه ممتاز اجتماعی ، به اختیار کردن نشانه های آن گروه اجتماعی منجر می شود ؛ اما عده ای از اعضای گروه که به این یکسانی تمایلی ندارند ، این نشانه ها را رها می کنند. این چیزی است که باعث می شود ، مد به ویژه در فرهنگهایی که رمز گذاری اجتماعی ناچیزی دارند ، تا این حد متغیر و خلاقانه باشد.

مد و طبقه اجتماعی

مد معمولاً با طبقه ی اجتماعی مرتبط است و یا بدعت ، نوآوری و تغییر دایمی در آن طبقه همراه است. زمانی که طبقه ی خاصی از جامعه می خواهد خود را در برخی امور از دیگران جدا بداند ، ( لباس یا مدلهای خاص ) شروع به تقلید می کند ؛ مثلاً تقلید از مد همکاران و دوستان خود. اغلب این دوستان خود و به تدریج در پی تغییر و نوآوری اند ، بنابراین مد با تازگی عجیب و شیدایی همراه است. اگر مد روتین و رسمی شود و هر فردی بتواند از آن استفاده کند ، ارزش خود را از دست می دهد و مصرف کننده دیگر به دنبال آن نمی رود ، به عبارتی مد یک مانیا است. مد با شیدایی و جذب دیگران همراه است ؛ زیرا به گونه ای دیگران را مجذوب می کند که از آن تبعیت کنند.

مقاله بازاریابی   بازاریابی آنلاین مد برای وب سایت‌های مد

ویلن بعدها سنت زیمل را توسعه داد. زیمل نیز مثل ویلن طبقه ی خاصی از جامعه ( نو کیسگان ) اشاره کرده است. از نظر ویلن زمان بروز مد کوتاه است و محصولات آن اغلب ارزشمند و گران قیمت ؛ به همین دلیل محصول آن کمیاب است. گرانی کالا و باقی نماندن برای مدت طولانی از ویژگیهای خاص مد است که ان را همیشه نو و دل پسند می کند ؛ اما ویلن از طبقه ی ثروتمند و پر قدرتی می گوید که توان خریدن کالاهای متفاوت و غیر روتین را دارند. کالاهایی که تابع مدند و روشی برای عرضه ی ثروت این طبقات اند. این مد ، چیزی نیست ، مگر مصرف متظاهرانه که از نظر دیگرانی که توانایی مالی و ثروتی ندارند ، ستایش و تقلید می شود.

مصرف کنندگان اصلی مد

به نظر می رسد که زنان با توجه به بحث ویلن ، مصرف کننده های خیالی اصلی مد هستند ؛ اما این نظر فقط تا دهه ی 1980 طرف دار داشت و بیش از مدتی کوتاه باقی نماند و ایده ی آن تغییر کرد و ورود مردان در عرصه ی مد از این دهه با شتاب افزایش یافت. بیشتر مردان هنرمندی که نقش مهمی در سرگرمی مردم داشتند ؛ از وسایل تفریحی برای این هدف استفاده می کردند. بیشتر وسایل تفریحی ، مثل تلویزیون ، شو ، تئاترها ، هنرهای بومی و نمایشهای ملی ، به ویژه در نمایش گروههای قومی ، از زنان و مردان استفاده می کردند و هر دو نقش مهمی در عرضه مد داشتند.

مقاله بازاریابی   ارتباط مد با مصرف

عوامل گسترش مد مردان

به نظر می رسید ، سه عامل مهم در گسترش مد مردان از دهه ی 1980 اهمیت داشته است که عبارت اند از :

  1. وجود مغازه ها و بوتیکهایی که در خیابانهای بالای شهر اهمیت داشت و عرضه کننده ی بالاترین مدها برای لباس مردانه بودند.
  2. نمایش تصویر مردان در محافل عمومی ، مردانی با چهره های قشنگ که به صورت مانکن در ویترین مغازه ها به نمایش در می آمدند ، کمک کرد که این چهره ها در سطح شهر و اذهان عمومی مطلوبیت پیدا کند.
  3. توزیع مجلات مدرن که سبک جدیدی از نمایش مردان را روی جلد های خود داشتند. روی این مجلات ، عکس مردها و مدهایی که از طریق تصویر نمایش در می آمد ، بینندگان را مجذوب خود می کرد.

این سه عامل ، بعدها در سایر مجامع عمومی و در سطح شهر به تدریج گسترش یافت. باکاک معتقد است که مفهوم مرد بودن در نیمه ی دوم سده ی بیستم تغییر کرده است و در رسانه های جمعی ، به ویژه در آگهیها به مردان به منزله ی مصرف کننده ی تبلیغات به نحو فزاینده ای توجه شده است.

مقاله بازاریابی   برندهای مد برای بازار مسلمانان

چنین تغییراتی در نمایش مردان باعث توسعه ی الگوهای جدید مصرف میان آنها شده است. باکاک سپس به نمونه های مد و ورزش در بین مردان نیز اشاره می کند.

برخی از جامعه شناسان از منظر فرهنگی به مد نگاه کرده اند. هبدیج در کتاب خود با نام خرده فرهنگ از سبکها و مدهای متفاوتی سخن می گوید که جوانان آنها را تولید کرده اند و حامل اشکالی از سرپوچی و نافرمانی آنهاست که در جامعه به تصویر کشیده شده اند. از نظر او مد ، کدهایی را برای افراد تابع مد ایجاد می کند ؛ برای مثال موزیک راک و ژل ، نمونه مدهای رایجی است که جوانان ، تابعان و مروجان اصلی این نوع مدها در جامعه به شمار می روند.

0/5 (0 نظر)