دنیاى شگفت انگیز جدید تبلیغات مترو

دنياى شگفت انگيز جديد تبليغات مترو

دنیاى شگفت انگیز جدید تبلیغات مترو

دنیاى شگفت انگیز جدید تبلیغات مترو  ، قدمت تبلیغات مترو و علت توجه آژانس های تبلیغاتی به مترو از موضوعات جذاب این مقاله بازاریابی و فروش در بخش بینش بازاریابی است.

امریکن اکسپرس ، فروشگاه هاى تارگت ، کوکاکولا ، کانال دیسکاورى ( Discovery ) ، کادیلاک ، مینیت مید ( Minute Maid ) ، شبکه ى کارتون ( cartoon ) ، رویال کاریبین ( RoyalCaribbean ) ، و کالوین کلاین  همگى در چه چیزى مشترک هستند ؟ همگى آنها در ازدحام فضاهاى آگهى سنتى تلاش مى کنند که توجه مصرف کنندگان بالقوه را به سوى خود جلب کنند . و در این اثنا ، آنها را از یکنواختى سفر با مترو نیز خارج مى کنند .

قدمت تبلیغات مترو

تبلیغات مترو قدمتى تقریباً به اندازه ى خود مترو دارد . ولى شرکت هاى پیشگام رسانه اى تبلیغاتى ، ساب میدیا ( Submedia ) ، فناورى ساید تراک ، و موشن پوستر ( Motion Poster  ) ، این جایگاه قدیمى را متحول کرده اند . آنها با استفاده از یک فناورى مبتکرانه شبیه کتاب هاى چرخان دوران کودکى ، این شرکت ها تونل هاى تاریک مترو را روشن مى کنند و آنها را تبدیل به ویترین هاى ارزشمندى براى آگهى دهندگان بزرگ مى کنند .

در مرکز این روش جدید ، یک رشته صفحات روشن شده ى حاوى تصاویر ساکن قرار دارد . این صفحات ۵٠٠ تا ١٠٠٠ فوت فضا را که به طور طبیعى فقط حاوى دیوارنویسى ، دوده ، و گاه تعدادى موش است ، اشغال کرده است . وقتى که این تصاویر در حالت توقف نگاه کرده شود ، مانند تصاویر ثابت معمولى به نظر مى رسد . ولى وقتى که مترو حرکت مى کند ، آنها براى مسافرین جان مى گیرند و مانند یک آگهى متحرک به طول ١۵ تا ٣٠ ثانیه دیده مى شوند . 

شاید صرفاً داشتن یک فضاى دیگر براى پخش آگهى بازرگانى از دید آگهى دهندگان چندان هم جالب نباشد ، ولى در محیط رسانه اى که مصرف کنندگان عمدتاً از روى آگهى ها عبور مى کنند ( مثلاً TiVo)  ، قرار دادن این آگهى ها در تونل هاى مترو فرصت هایى استثنایى پدید مى آورد . آگهى دهندگان به دنبال فرصت هایى هستند تا از میان ازدحام معمولاً عبور کنند . و این آگهى ها به قدرى منحصر به فرد هستند که اکثر مصرف کنندگان هرگز شبیه آنها را ندیده اند .

دان هانراهان ، معاون ارشد بازاریابى و فروش شرکت رویال کاریبین ، مى گوید : ” ما فکر مى کنیم که این آگهى ها چنان مردم را متعجب خواهد کرد که وقتى آنها را ببینید ، ناخودآگاه به تماشاى آنها خواهند پرداخت ” .

علت توجه آژانس های تبلیغاتی به مترو

ولى منحصر به فرد بودن این رسانه تنها بخشى از فرمولى است که سبب شده است این آژانس هاى تبلیغاتى به این باور برسند که در حال ارائه ى یک انقلاب هستند . بقیه ى ماجرا بستگى به ماهیت مخاطبان مترو دارد : افراد گیر افتاده و بى حوصله .

جاشوا اسپودک ، بنیانگذار شرکت ساب میدیا واقع در شهر نیویورک ، مى گوید : ” همگان مى گویند که این آگهى ها یکنواختى سفر را از بین مى برد . اینطور نیست که شما را از منظره اى زیبا جدا کند ، مانند بیلبوردى که در منطقه ى زیبایى در ورمونت براى رانندگان نصب شده باشد . تونل مترو یک محیط نیمه صنعتى است . “

چه به خاطر این باشد که این آگهى ها مخاطبان خسته را از بى حوصلگى در مى آورد ، و چه به خاطر اینکه این آگهى هاى غیر عادى واقعاً کارهاى پیشرفته اى است ، به هر حال ، مسئولان حرفه اى ادعا مى کنند که واکنش عامه بسیار مثبت بوده است . حتى مسئولان حمل و نقل ادعا مى کنند که مشتریان مرتب آنها را با تعریف هایى از این آگهى ها بمباران مى کنند . اغراق ؟ تفکر آرزومندانه ؟ از دیدگاه گیب گرانت ، یک مسافر هر روزه در خط قرمز بوستون اینطور نیست : ” اوه . آنها واقعاً به همه چیز فکر مى کنند . واقعاً از اینها حیرت زده شده ام . بدون آنها سفر با مترو زیاد هیجان انگیز نیست . “

چنین نظراتى سبب مى شود که حرف شرکت هاى تبلیغاتى مترو را باور کنیم . یک برآورد نشان مى دهد که بیش از ٨٠ درصد مصرف کنندگان محصول تبلیغ شده را به خاطر دارند ، در حالى که در مورد آگهى هاى تلویزیونى نرخ یادآورى فقط ٢٠ درصد است . این به معناى درآمد بالاى آگهى نه فقط براى این آژانس ها است . شرکت هاى حمل و نقل عمومى نیز با اجاره دادن این فضاهاى استفاده نشده مى توانند درآمد هنگفتى داشته باشند .

این آگهى ها که هم اکنون دیوارهاى چندین سیستم حمل و نقل عمومى را در آمریکاى شمالى و جنوبى ، آسیا ، و اروپا روشن کرده اند ، نشان دهنده ى چیزى هستند که تمام آگهى دهندگان آرزوى آن را در سر دارند : نوعى آگهى که مردم براى نگاه کردن به آن سر و دست مى شکنند .

در دنیاى امروز که همگان راجع به زیاد بودن تبلیغات دید انتقادى دارند ، این به معناى سفر سریع السیر به سوى موفقیت است .