مدیریت کیفیت جامع

مدیریت کیفیت جامع TQM

مدیریت کیفیت جامع TQM

مقدمه

مدیریت کیفیت جامع : در سال 1980 ، درست هنگامی که اقتصادهای آلمان و ژاپن بازسازی پس از جنگ دوم جهانی خود را به پایان می رساندند ، و در حال تهدید بازارهای ایالات متحده بودند ، برنامه مستندی در کانال NBC ، با عنوان « اگر ژاپنی ها می توانند آن را انجام دهند ، چرا ما نتوانیم ؟ » کیفیت ضعیف محصولات آمریکایی را به مردم و مدیران ارشد آمریکا گوشزد نمود پس از آن بود که انقلاب TQM در صنایع آمریکا آغاز شد. بسیاری از شرکت هایی که بر کیفیت تمرکز دارند ، اصول و اقدامات مدیریت کیفیت جامع ( TQM ) ، که سازمان را وقف توسعه ، نگهداری ، و بهبود مستمر همه ابعاد عملیات شرکت می نماید ، پذیرفته اند. در واقع ، بسیاری از محبوب ترین و موفق ترین شرکت های دنیا و رهبران صنایع ، نظیر نوردستروم ، تری ام ، بوئینگ و کوکاکولا ، از طرفداران این رویکرد هستند.

مقاله بازاریابی   چرا محصولات جديد شكست مى خورند يا موفق مى شوند

کیفیت محصول

کیفیت محصول یکی از راه های افزایش ارزش برای مشتریان است. با این وجود ، TQM به عنوان یک رویکرد در انجام کسب و کار ، بسیار پیچیده تر و اثر بخش تر از توجه ساده به کیفیت محصول است. شرکت هایی که رویکرد TQM دارند ، این نگرش را در میان کارکنان رواج می دهند که هر کسی که در سازمان کار می کند ، مشتریان خاص خود را دارد ؛ حتی کارکنانی که که هرگز با افراد خارج از شرکت تعاملی ندارند. بدین طریق ، TQM به دنبال تضمین رضایت مشتری از طریق درگیر نمودن همه کارکنان ، صرف نظر از وظیفه آنها ، در تلاش بهبود مستمر کیفیت ، است. برای مثال ، شرکت ها در این رویکرد ، همه کارکنان حتی کارگران با دستمزد کم کارخانه را تشویق به ارائه پیشنهاداتی در راستای بهبود محصولات کرده و به ایده های خوب پاداش می دهند.

مقاله بازاریابی   کالا چیست

اما چگونه می توان فهمید که ، چه زمانی به کیفیت مطلوب رسیده ایم ؟

علاوه بر افزایش فروش و سود ، برخی از برنامه های اعطای جوایز نیز در تشخیص کیفیت عملکرد شرکت ها ، کمک می کنند. برای مثال در سال 1987 ، کنگره آمریکا ، جایزه کیفیت ملی مالکولم بالدریج را برای شناسایی و تشویق تعالی سازمانی در میان شرکت های آمریکایی ، تعیین نمود. اهداف اصلی این جایزه ، « کمک به برانگیختن شرکت های آمریکایی برای بهبود کیفیت و بهره وری با ایجاد غرور ناشی از شناخته شدن و نیز کسب مزیت رقابتی از طریق افزایش سود » و « تشخیص موفقیت های شرکت هایی که کیفیت کالاها و خدمات خود را بهبود می بخشند » ، است.

جدول برندگان جایزه مالکوم بالدریج ، در سال 2005

شرکت ها برای دریافت جایزه ملی کیفیت مالکوم بالدریج ، باید در هفت زمینه ذیل عملکرد متعالی داشته باشند ، برنامه ریزی استراتژیک ، رهبری ، اطلاعات و تجزیه و تحلیل ، تمرکز بر مشتری و بازار ، تمرکز بر منایع انسانی ، مدیریت فرایند و نتایج کسب و کار.

مقاله بازاریابی   اهداف و استراتژی های محصولات

برندگان از پنج گروه اصلی انتخاب می شوند. که عبارتند از : خدمات ، تولید ، آموزش ، و مراقبت های بهداشتی و کسب و کارهای کوچک ، جهت فهم دلیل انتخاب برندگان ، به وب سایت مؤسسه ملی استاندارد ها و تکنولوژی مراجعه نمایید :

www. Nist . gov/ Public-Aftairs/ Releases/ 2005Baldrigewinners.htm

گروه شرکت

تولیدی                                                                                مواد غذایی سانی فرش ، مونتی کلو ، مینسوتا

خدمات                                                                                 دین مک درموت ، نئواورلئانز ، لوس آنجلس

کسب و کار های کوچک                                                          پارک پلیس لکسوس ، پلانو ، تگزاس

آموزش                                                                                ریچلند کالج ، دالاس ، تگزاس و مدارس عمومی جنگ

نیواورلان ، اکلاهاما

مراقبت های بهداشتی                                                            بیمارستان متدودیست بوستون ، کالامازو ، میشیگان

البته ، منافع و مزایای حاصل از برنامه های TQM محدود به ایالات متحده نیست. بسیاری از شرکت ها ، در سر تا سر دنیا ، از استاندارد های متحد الشکل سازمان استاندارد بین المللی ( ISO ) به عنوان راهنمای کیفیت ، پیروی می کنند. این سازمان که مقر آن در جنوا است ، در سال 1987 مجموعه ای از معیار ها را برای بهبود و استاندارد سازی کیفیت محصول در اروپا تدوین نمود. مجموعه گسترده ای از این رهنمود ها که به عنوان ISO 9000 شناخته می شوند ، استاندارد های داوطلبانه ای را برای مدیریت کیفیت فراهم می آورند. مدیریت کیفیت ، در واقع ، تضمینی است براین که محصول سازمان با نیازمندی های مشتریان منطبق است. ISO در سال 1996 ، استانداردهای ISO4000 را معرفی کرد که به (مدیریت محیطی) می پردازند ، به این معنا که سازمان در تلاش است تا اثرات مضر فعالیت های خود بر محیط را به حداقل برساند. از آنجایی که اعضای اتحادیه اروپا و سایر کشور های اروپایی ، تأمین کنندگانی را ترجیح می دهند که دارای گواهی ISO9000 و  ISO4000 هستند. شرکت های آمریکایی باید از این استانداردها تبعیت کنند ، تا قدرت رقابتی خود را در بازار اروپا حفظ نمایند.

مقاله بازاریابی   مدیریت موجودی

شش سیگما

روش شش سیگما ، راه دیگری برای بهبود کیفیت است. واژه شش سیگما ، از واژه آماری سیگما گرفته شده است که نشان دهنده انحراف استاندارد از میانگین است. بنابراین شش سیگما عبارت است از شش انحراف استاندارد از منحنی توزیع نرمال. به لحاظ علمی ، شش سیگما نقایص را به 4/3 در هر میلیون می رساند ، یعنی 9997/99 درصد مواقع کار بی عیب و نقص صورت می گیرد. همان طور که تصور می شود ، دست یابی به این سطح از کیفیت مستلزم رویکردی بسیار دقیق است و این همان چیزی است که شش سیگما بر آن متکی است. این روش شامل یک فرآیند پنج مرحله ای است که با ( DMAIC ) شناخته می شود و عبارتند از : تعریف ، اندازه گیری ، تجزیه و تحلیل ، بهبود ، و کنترل . به کارکنان آموزش هایی درباره روش داده می شود و مانند کاراته ، آنها با گذراندن موفق همه سطوح آموزشی « کمربند مشکی » دریافت می کنند. کارکنان می توانند از فرایندهای شش سیگما ، نه تنها برای رفع نواقص در کالاها استفاده نمایند ، بلکه این فرایندها در زمینه خدمات نیز قابل استفاده اند. در این رویکرد « نقص » به معنای عدم توانایی در رفع انتظارات مشتری است.

مقاله بازاریابی   ویژگیهای مدیران محصول

برای مثال ، بیمارستان ها می توانند از فرایند های شش سیگما برای کاهش اشتباهات دارویی ، و خطوط هوایی برای بهبود زمان بندی پروازها استفاده نمایند.

5/5 (1 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *